Lente

De winter was dit jaar buitengewoon koppig. Half maart wou ze nog steeds niet wijken voor de stralende lentezon, maar momenteel ziet het er naar uit dat de lente haar uiteindelijk toch heeft kunnen verdrukken. Na een kort paasintermezzo in België verwelkomde een warm Krakau me opnieuw.

Op het vliegtuig werd me meteen duidelijk dat in België de paasvakantie nog in volle gang is. Waar anders een groot deel van de passagiers uit individuele (zaken)reizigers bestaat, waren het nu vooral gezinnen die het vliegtuig vulden. Een weekje of weekendje Krakau wordt steeds populairder bij vele toeristen. Enerzijds een positieve zaak, omdat het toerisme een belangrijke bron van inkomsten met zich meebrengt. Anderzijds bezorgt het toerisme de stad ook wel een steeds meer kopzorgen. In tegenstelling tot vele andere toeristische steden heeft Krakau nog geen enkele maatregelen genomen om het toerisme in de toekomst beter te kunnen stroomlijnen. Het zijn niet de gezinnen die voor overlast zorgen, noch de cultuurtoeristen, wel de vele (vaak Engelse) groepjes mannen die een goedkoop vliegticket kopen om zich een weekend te kunnen bezatten in Krakau…

Op dit moment lijkt de stad nog niet echt bezig met deze problematiek. In de nabije toekomst zullen er nog ettelijke grote en minder grote hotels openen. Op zich is daar niks mis mee, maar als er op dit tempo hotels blijven bijkomen zal dit de woningmarkt en de leefbaarheid van de stad onder druk zetten. De tolerantie die er momenteel bestaat voor het toerisme zou dus weleens kunnen afnemen…

Toch hoeft dit allemaal geen probleem te zijn als de stad een alomvattend plan omtrent toerisme begint uit te werken. Ik ben zelf geen tegenstander van toerisme, ik heb vele mensen uitgenodigd om de stad te bezoeken en hen mijn favoriete plekken in en rond de stad getoond. Zeker nu de lente is aangebroken heeft de stad heel wat troeven die menig toerist en inwoner kunnen bekoren.

Zo is het heerlijk wandelen in een van de vele parken, daarnaast wordt de stad steeds fietsvriendelijker. Ik heb het gevoel dat er steeds meer mensen de fiets beginnen te gebruiken om zich te verplaatsen in de stad. Op veel plekken worden dan ook nieuwe fietspaden aangelegd en er wordt volop geïnvesteerd in fietsveiligheid.

Nu mijn laatste maanden als student zijn aangebroken is het schrijven van mijn thesis een van mijn hoofdbezigheden geworden. Toch is het altijd fijn om met een wandeling of fietstocht even van het mooie weer te genieten. Of ’s avonds wat te ontspannen met een fris speciaalbier. Wanneer ik in de winkel zo’n bier wil kopen krijg ik vrijwel altijd de vraag om mijn identiteitskaart voor te leggen. Geen idee of ik er nu echt geen achttien uitzie of dat het gewoon een standaardprocedure is. Vandaag was het echter wel grappig toen de man aan de kassa zei dat Brugge een heel mooie stad is. Hij had namelijk mijn geboorteplaats naast mijn geboortedatum zien staan. Met een glimlach op mijn gezicht heb ik de winkel verlaten.

Zo zorgt de lente hier voor wat nieuwe energie, en heeft ze onrechtstreeks dus ook dit nieuw blogbericht doen ontstaan 🙂

3 gedachtes over “Lente

  1. Misschien kan het stadsbestuur van Krakow de burgemeester, Renaat Landuyt, van Brugge eens contacteren ?
    Prachtige reis naar Guatemala en Honduras gehad met uw mams en paps o.l.v. uw oom Paul !!!
    Veel succes met uw thesis,
    Georges

    Like

  2. Blij weer eens met mijn gedachten in Krakau te vertoeven en nieuws van U te horen succes met de thesis en met de lente energie moet het zeker lukken
    groetjes
    Christiane

    Like

Plaats een reactie